dinsdag 28 oktober 2014

Dingen die jij jezelf wijsmaakt als je een snack eet

























Je kent het wel, het is 16:00 uur en je maag begint te rammelen. Je kan kiezen tussen een stuk fruit of een koekje. Je kiest voor de koek, maar zo ongezond is deze koek toch niet? Toch?


Misverstand 1

Koeken met granen zijn gezonder

Producten met veel granen hebben een hoge koolhydraatwaarde. Denk maar aan pasta, wraps en dus ook koeken. En koolhydraten zijn dikmakers. Granen bevatten vezels die we nodig hebben, maar niet enkel graan bevat vezels. Denk maar aan groenten en fruit. Ons lichaam is eigenlijk ook niet gewend aan het eten van granen. Nog niet zo lang geleden zijn de granen ontdekt. Ons lichaam kan ze daarom ook niet zo goed verteren. Denk maar aan de vele mensen die glutenvrij eten. 


Misverstand 2

Koeken met fruit, zijn gezonder




















Dit is vaak enkel een verkoopstruc. Vaak is het fruit er ook zo in verwerkt dat het al zijn vitamines verloren is. Balisto is hier een goed voorbeeld van. Deze Balisto heb ik vergeleken met een mini
Twix., zoals je op de bovenste foto kan zien. Ze zijn gelijk van grootte. Een mini Twix bevat een Kcal waarde van 99. Balisto een waarde van 93. Zes Kcal minder dus. Niet echt de moeite hé. Een goed tussendoortje trouwens, ligt onder de 100 Kcal. Sultana is ook een bekend koekje met gedroogd fruit ertussen. 


Misverstand 3

Het is toch maar een klein koekje




















Deze gebruik ik vaak. Althans mijn hoofd gebruikt dit vaak. Het is klein, zoveel Kcal kan dit toch niet bevatten. Ik gebruikte als voorbeeld iets wat ik vaak beschouwde als iets klein en onschuldig: een klein chocolade wafeltje van Lotus. Toch niet zo onschuldig als ik dacht. Het is een suikerwafeltje, wat eigenlijk dus al genoeg zegt. Met de laag chocolade erbovenop bevat dit koekje 147 Kcal. Op de rechtse foto plaats ik er een gewone wafel boven zodat je de grootte van het wafeltje kan zien.


Misverstand 4

Er zit geen suiker of chocolade op, gezond dus

























Nog zo een stelling die ik vaak gebruikte. Dit kan best kloppen bij bepaalde koeken. Maar niet enkel chocolade is ongezond. Veel boter in een tussendoortje is ook niet zo gezond. Ik nam als voorbeeld een simpel wafeltje. Maar zandkoekjes bijvoorbeeld passen hier ook goed onder.


Wat maak jij jezelf vaak wijs?

3 opmerkingen:

  1. "Het is toch maar een klein koekje"

    En in mijn hoofd denk ik dan: dus, dan mag ik er op z'n minst twee van eten. Waar die logica juist vandaan komt blijft een mysterie. :p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn grootste probleem: als ik de chips in een kom doe in plaats vanuit de zak te eten, dan ga ik er ook gewoon minder van eten. Niet dus. Uiteindelijk ga ik toch de rest halen.
    Of: ik heb net gesport, dus die paar calorieën kunnen geen kwaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuke post! Maar iets ongezonds is soms ook gewoon lekker!

    <3
    it takes 2 to fashion

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!